lördag, december 04, 2010

Produktiva vi!

Klockan är 07.34 och det är lördag morgon. Ella sover. Johan sover. Jag är vaken. Det kan låta som en mysig morgon med ett sovande barn men skenet bedrar. Inatt bestämde sig nämligen Ella för att vara klarvaken klockan 00.00. Tack för den. Klarvaken betyder i detta fall klarvaken och speedad. Jag satt hos henne en stund (tills jag blev kall och kissnödig) och sedan lyfte jag över henne till vår säng. Svagt och dumt, jag vet, men när natten kommer och ögonen går i kors är det svårt att hålla på sina principer. Väl inne i vårat sovrum blev det dock värre. Hon bokstavligt talat flög runt i vår säng, hon bökade, sparkade, tjoade och klappade på oss som om vi vore elaka djur på zoo. Herre. Gud. Efter en timme gav vi upp och bestämde oss för att göra om nattningsprocessen i hennes egen säng. Det tog sin lilla tid och gick inte helt utan tårar, men tillslut så somnade hon iallafall. Så att hon fortfarande sover klockan strax efter halv åtta känns inte vidare värst lyxigt. Att jag är vaken och sitter vid datorn känns korkat.

Nu är alltså Johan hemma igen. Som vi har längtat! Det här med att han jobbar så mycket borta är kul för honom och nyttigt för honom men rätt trist för oss andra i hushållet. Vi står dock ut för snart är han ledig i massor med dagar och då ska vi umgås skiten ur varandra.

Igår var en produktiv dag. Jag och Ella vaknade i tid och bestämde oss för att beta av alla viktiga ärenden som stod på listan. Vi bylsade på oss alla kläder och letade oss i snön fram till vår bil. Den behövde ombesiktas så vi for iväg till Lillån. Väl där gick det galant och Ella tindrade med ögonen åt killen med makten och det blev godkänt i protokollet. Efter den utflykten så bar det av till Ica Maxi för veckans storhandling. Vi handlade och handlade och tursamt nog fick jag en kundvagn modell skitsvår att styra så musklerna fick jobba och Ella skrattade innerligt åt mig och mina kraftansträngningar. En pulka hittade vi minsann och bara det gjorde besöket lyckat. I hemmets lugna vrå bakade vi sedan pepparkakor. Ella gjorde små tappra försök att trycka ner en och annan gris i degen, men att påstå att hon var jätteintresserad är att överdriva. Mysigt hade vi det dock och när kvällen kom och pappa kom så var jag nöjd och glad och stolt över dagens bravader.

Häromdagen kom Caroline och William på besök. Det var jättetrevligt och Ella tyckte att den lille krabaten var högst intressant. Hon ville gärna klappa på hans kala huvud men i hennes värld är klappa och slå samma sak så det blev en kamp mor och dotter emellan. Moder Jord vann. Moder Jord vinner alltid.

Ikväll ska jag och Johan åka till bästa Lova och Niklas för att baka pepparkakshus och umgås. Vi längtar som små idioter och även fast att bygga eget hus låter svårt så tror jag att det blir kanon. Lova är ju något av en expert på området så jag litar blint på henne.

1 kommentar:

Jennie sa...

Hahahha...hur sött är inte det där lilla huvudet som sticker upp över bordet. Har hon gömt sig igen!! =)