fredag, januari 27, 2012

Försäkringkassan

Dumma dumma Försäkringskassan som inte förstår mig när jag säger att jag inte kan jobba kväll. Mitt arbete består av dels dagpass och dels kvällspass. Dagpassen går helt okej, då har man till och med rast så att man kan få vila rumpan ibland. Kvällspassen är dock sju resor värre eftersom man då är ensam ansvarig på hotellet och alltså aldrig kan gå ifrån. Jag får inte äta i fred och jag har otur så får jag inte heller kissa i fred. Visst att det finns lugna kvällar men det finns också kvällar då man i princip dör en smula på grund av stressen. Nu tycker iallafall Försäkringskassan att jag gott kan jobba heltid tills jag föder i trappen mellan våning 4 och 5 efter att ha hasat mig upp när någon gästdjävul glömt/med flit lämnar hissdörren öppen. Som tur är så har jag en bra barnmorska som förstår problemet och har gett mig en smula hopp. Eventuellt löser det sig lite mer nästa vecka. Eventuellt, kanske, förhoppningsvis.

Jag är fullt medveten om att graviditet inte är någon sjukdom och jag är verkligen inte den som försöker smita undan och få "lite mer semester". Jag bara har tagit det vuxna beslutet att min gamla kropp inte orkar att jobba heltid och vara mamma och vara snäll och glad och serviceinriktad hela tiden. Den ekvationen går bara inte ihop hur mycket jag än slår på miniräknaren och det är därför jag tycker att jag borde kunna få 50% graviditetspenning. Därför och för att jag inte gör någon människa glad när jag vinglar runt på hotellet på kvällarna med magen i vädret.

Puckade Försäkringskassan.

Att ta bilder på magen är något som jag och Johan aldrig underhåller oss själva med. Det finns nog i princip inget bildbevis på att jag faktiskt har en bulle i ugnen. Det är ingen större skillnad från förra bullbakandet så vi struntar i att slösa bilder på det. Effektivt.

1 kommentar:

Unknown sa...

Det verkar bara som om man går graviditetspeng om man varit sjuk halva graviditeten....