fredag, maj 11, 2012

Allt måste fungera


Ella sitter inne i sovrummet brevid Lukas och läser bok för honom. Syskonkärlek när den är som allra mest underbar. Mina fina ungar!

Det är lustigt hur man anpassar sig. Sömnen är vissa nätter näst intill obefintlig men att man ändå kommer upp ur sängen och orkar vara en hyfsad människa måste bero på barnen och det ansvar man har. Det går ju inte att ligga kvar hur gärna jag än skulle vilja det och hur mycket jag än skulle behöva det. Och det är okej. Att påstå att det är enkelt liv är dock att överdriva lite. Häromdagen spenderade vi en stund med att testa varandras tålamod. Lukas låg för sig själv och när han tröttnade på det så lät han omgivningen veta det genom att skrika sitt högsta. Ella hade valt ut dagens outfit och när tröjan fastnade över huvudet och när strumpan hamnade bakofram så gick hennes humör också åt skogen så tårarna kom och hon skrek ikapp med lillebror. Och där stod jag. I badrummet, igång med att stilla mitt husliga samvete genom att plocka ur tvätt ur tvättmaskinen. Ljudvolymen steg och jag plockade plagg för plagg och sorterade en del till torktumlaren och en del skulle hängas. Då var det lite extra svårt att vara mamma. Jag intalade mig själv att några små motgångar här i livet är bra, Ella måste lära sig att inte ge upp vid första bästa hinder och Lukas måste lära sig att mamma kommer. Så fort hon har hängt tvätten. Då kommer hon. Han är visserligen bara fem veckor gammal men det ska börjas i tid. Min lilla familj fungerar fint, trots stunder med skrik och gråt. Trots att Ella ibland får vänta lite på smörgåsen eftersom mamman sitter fast i soffan med en hungrig bror. Oftast går det bra och när det går dåligt så bryter vi ihop en sväng och sedan kommer vi igen. Och går det ännu sämre så är det okej att bryta ihop totalt. För sen blir vi kompisar och kramas och gråten är som bortblåst.

Ella lekte med Johans kusiner häromdagen och jisses i himlen vad de lekte bra. Min fina Ella njöt av varje sekund och det värmde i hjärtat! Hon börjar bli stor och större blev hon när lillebror kom.

Inga kommentarer: