måndag, november 02, 2009

Livet med Ella

Nej, det blir kanske inte sådär fruktansvärt många blogginlägg skrivna nuförtiden men det kommer bli bättre. Det där med rutiner har omkullkastats en aning här hemma och Ella har tagit över rollen som härskare och enväldig domare i alla frågor. Varenda beslut är det hon som tar. Om hon ska ha mat så ska hon ha mat. Gärna nu eller allra helst för fem minuter sedan. Om hon vill skrika så skriker hon. Ända tills vi gör något åt det, oftast i form av en lustig promenad i vardagsrummet när vi utstöter små läten som hon tycker är roliga. Livet är verkligen helt annorlunda. Jag måste ärligt erkänna att man för några sekunder här och några sekunder där ibland kan fundera på vad sjuttsingen man har ställt till med. När kommer man få sova en hel natt igen? När kommer man få bestämma själv? Dock så inser man att när man tappade beslutsförmågan så fick man istället världens härligaste familjemedlem och det låter som en galet bra affär. Hur mycket hon än styr och ställer så är det omöjligt att bli arg. Det är snarare imponerande hur hon pekar med hela handen och skrattar när vi lyder. Hon är världens bästa dotter.

Jag har ett fantastiskt stort behov av Johan nuförtiden. Varenda stund som inte tillbringas med Ella tillbringas med honom. Jag vill bara ligga i hans famn och älska varje liten bit av våran lilla familj. Vi njuter av våra lediga dagar tillsammans och jag fasar en smula för hur det ska bli när han studsar iväg till jobbet igen. Jag värdesätter honom massor och är otroligt glad att det är just han och jag som har bildat familj. Vi närmar oss 6 år med stormsteg och jag älskar honom mer för var dag som går.

Häromdagen besökte vi Anna, Petter och lille Vilgot. Lille Vilgot är för övrigt inte speciellt liten längre i jämförelse med fröken i vårat hushåll. Det är spännande att se hur snabbt de faktiskt växer. Han kan hålla huvudet uppe utan stöd medan Ella headbangar hej vilt om vi inte är alerta.

På bara några dagar så har man hunnit fylla på sin kunskapsbok om barn en hel del. Det är onekligen en hel vetenskap, men en rolig sådan. Vi tackar högre makter för www.internet.com där man kan hitta både ett och annat värdefullt tips. Det är egentligen en gnutta skumt hur man blir hemskickad från BB med ett litet liv som man förväntas ta hand om på bästa sätt. Det är mat hit och det är bajsblöjor dit. Det är brist på bajs och mat vissa dagar och det är hicka och det är kladd i ögonen och det är kanske dags för en napp och det är hög tid att sova. Det är helt enkelt otroligt mycket att kunna och Ella skrattar hela tiden när vi frenetiskt knappar oss fram till logiska lösningar. Bra blir det tillslut. Alldeles säkert.

3 kommentarer:

Jennie sa...

Hahhaa...på översta bilden kan man ju iallafall se att hon inte har Johans ögon ;). Hon är så söt! Måste träffa henne snart igen! Förstå vad stor hon kommer vara när lillplutten här kommer! =)

Anonym sa...

Åhh, vad söt hon är! Jag längtar så otroligt mycket tills jag får träffa henne igen och hålla henne i min famn....min lilla prinsessa!

Jag tycker att Ellas ögon liknar Ellas morfar, hennes näsa liknar hennes pappas och hennes mun, tror jag, liknar Ellas mamma....och lilla hakan hennes farmors! ;-)

Bamsekramar från Ellas farmor

Anonym sa...

åå, de ä ju helt underbart att höra... blir så glad av att läsa din blogg, kram sandra