söndag, juni 13, 2010

Mer sömn tack

Herre. Jäklar. Vilken. Natt. Först vägrade Ella att somna och när hon väl somnade så vaknade hon hela tiden och när hon väl var vaken var hon visserligen snäll men att vara vaken innebär att man måste nattas om och att natta och att natta hela natten är inte det jag allra helst gör när klockan går förbi midnatt och närmar sig gryning. Hon var trött så det var inte det som var problemet. Hon låg i sin säng och blundade men grät och ställde sig på alla fyra och snurrade runt och gjorde allt annat än att ligga still. Jag sjöng, jag klappade fint, jag öppnade fönstret, jag låste ute katterna, jag stängde fönstret, jag slutade sjunga men inget hjälpte. Vid 01 fick hon studsa över till min säng och där roade hon sig med att snurra runt runt och sparka mig i magen och borra in huvudet under min arm innan hon tillslut somnade. Klockan 6.30 var det uppstigning och jag hade onekligen varit en charmigare version av mig själv om jag hade fått sova några timmar till. Vad allt ståhej beror på försöker jag febrilt att komma underfund med. Eventuellt har det något att göra med att hon igår kröp sina första kryp och lärde sig att klappa händerna ordentligt. Det kan vara så att det är mycket som rör sig i huvudet och kroppen. Eller så är det hemska mardrömmar som hälsade på. Eller så var det för varmt. Eller för kallt. Eller något helt annat.

Vi har spenderat några dagar i stillhet för ovanlighetens skull. Vädret har bjudit på skit och varken jag eller Ella har varit speciellt sugna på att gå ut och blåsa bort eller drunkna i vattenpölar. Idag skiner dock solen så nu jäklar ska det promeneras. De där kilona som rasade av för någon vecka sedan har visst rasat på igen och det är inte okej.

Johan visade prov på äkta kärlek häromkvällen när han svängde förbi i sin väktarbil och lämnade av en godispåse till mig. Bara för att jag var galet sugen. Eventuellt för att få mig att förlora våran interna vikttävling. Igår var han också bra för då tog vi ett nytt steg i vår matlagningssaga. Jag är varken duktig eller tycker att det är kul att laga mat men det ska bli ändring nu. Johan är kräsen till förbannelse men nu ska han göra ett försök. Det är nya tider i Ladugårdsängen.

2 kommentarer:

Caroline sa...

Åh vad söt hon är mosters lilla hjärtegull :).. Dock lät det inte speciellt skoj att ha varit uppe nästan hela natten.

m_lalander sa...

Så stor hon har blivit :) som sagt tiden går alldeles för fort!