torsdag, augusti 12, 2010

Dumma gubbe!

Ella har sedan någon vecka tillbaka bestämt sig för att det där med att äta mat är en bisyssla. Inte speciellt livsnödvändigt och inte speciellt kul. Hon dricker massor och kan eventuellt äta lite yoghurt och kanske lite gröt men när jag plockar fram mat så rynkar hon på näsan, kniper ihop munnen och skakar på huvudet. Unge! Det ligger i min natur att vilja göda mitt barn och därför ogillar jag den här fasen skarpt. BVC har glatt informerat mig om att det är vanligt och inte farligt, men jag tycker ändå inte att det är okej. Nu på morgonen åt hon nästan en hel portion gröt medan jag sjöng och gjorde grimaser. Då passade det minsann, det ska alltså vara underhållning till maten.

Idag ska vi pallra oss till badhuset för att inviga Melvin i bassängernas våta värld. Vi ser fram emot det hur mycket som helst, speciellt Ella som har längtat sedan sist. Hon ligger i stenhård träning inför hösten babysim och med den här takten kan det bli ett och annat VM-guld om några år.

Igår besökte jag och Jennie och barnen IKEA och där stötte vi på en otrevlig farbror som aldrig borde ha blivit utsläppt den dagen. Han kände sig tvungen att kommentera att det var svårt att passera oss med våra barnvagnar och samtidigt kände han sig tvungen att dra i min skötväska. Dumma dumma han! Min enda, klipska kommentar till honom blev något så fyndigt som Jäkla gubbe! Ibland har man verkligen talets gåva. Jag och Jennie tog inte upp mer plats än två andra personer på bredden och vi var duktiga och körde sicksack och stannade till så att vi inte skulle vara i vägen. Jag kan bli så trött på människor som ska se problem i allt. Varför inte bara säga ursäkta så hade jag gladeligen mosat mig åt sidan så att farbrorn hade kunnat passera utan att ens behöva komma i närheten av mig. Eller min skötväska. Inte okej.

2 kommentarer:

Carro sa...

Jag vet precis hur det är att ha ett barn som inte vill äta maten man serverar. Wille har i princip ända sedan vi börja med mat för över ett år sedan knipt igen munnen, rynka på näsan, lekt och slängt med maten. Idag säger han "äcklit" innan han knappt hunnit smaka. Men han har lyckats följa sin kurva ändå så på BVC verkar dom inte särskilt oroliga. Har hört att så länge de dricker välling så får de i sig all näring dom behöver. Wille äter frukosten skapligt och dricker sin välling på kvällarna, men på dagtid lever han på saltapinnar och russin ev. någon fruktsallad. Man blir iaf frustrerad som mamma! Hoppas allt är bra med er annars!

Caroline sa...

Jag hoppas att Bevvan bara har semester i allafall :p.. Jo tack jag med, eftermiddagarna är skit tråkiga :)