måndag, november 15, 2010

Ella har flyttat

Efter vår semester i Kumla förra veckan så knackade Ella mig på axeln och berättade att hon nu var redo att sova i eget rum. Innan jag fick barn så hade jag duktiga planer på att hon skulle få flytta till eget rum relativt tidigt för det kändes lättare att ta den smällen innan hon var så stor så att hon faktiskt förstod var hon spenderade sina nätter. Det var som sagt innan ankomsten av den lilla underbara tjejen. Sedan den dagen hon släpades hem från USÖ så har hon sovit i vårat rum. I början var hennes självklara plats i insatsen från vagnen mellan mig och Johan i sängen. Det var trångt och bökigt, men jag gillade att ha henne nära men ändå inte så nära att hon kunde bli pårullad eller överhettad. Jag var en typisk förstagångsförälder med alla nojjor som det innebar. Så slumrade hon sött i någon vecka eller två innan hon flyttade över till sin säng en bit från våran säng. Det gick fint fram tills en natt när jag fick toksläpp på att springa upp och ner varannan kvart för att stoppa in den berömda nappen och då fick hon och sängen placeras bredvid min halva av dubbelsängen istället. Den platsen har hon prenumererat på sedan dess med lyckat resultat. Om hon någon gång har behövt nappassistans har jag bara kunnat stoppa in handen och styrt upp läget och knappt behövt vakna så det har varit smidigt och bra för min nattsömn. Dock så hade hon en liten period för några veckor sedan när hon alltid, varenda eviga natt, skulle sova hos mig. I min säng, på min arm. det fanns liksom inget alternativ för jag vaknade då av att hon stod i sängen med en napp i munnen, en napp i ena handen och kudden i andra handen. Hon var redo för att fortsätta natten hos mig. Detta var mysigt, men jobbigt och nu är alltså steget taget. Hon sover nu i sitt eget rum, i sin egen säng och jag är så nöjd att jag hoppar jämfota av blotta tanken. Natten till idag fick jag dock löpa som en gasell in i hennes rum ett antal gånger för att stoppa in en och annan napp, men på det stora hela är det lyckat. Mammas lilla tjej börjar bli stor.

Idag regnar det och snöar det omvartannat och jag är så trött på höst och vinter så att jag skulle kunna kräkas. Ge mig en vit jul och ett vitt nyår, men sedan vill jag ha sommar. Eller okej, ge mig några vita månader med sol och lagom kallt så att jag och Ella kan träna på våra snögubbeskills men sedan får det räcka.

Och ja, gunghästen på bilden ovan är exakt så gammal som den ser ut. Jag hade den när jag var liten så med andra ord är den från den gamla goda stenåldern.

1 kommentar:

Caroline sa...

Går det bra för Ella i sitt egna rum? :). När får man in ordentliga kvällsrutiner? Just nu sover han ju lite som han vill, vilket kan resultera i att han är vaken långt över midnatt? :s.