fredag, januari 21, 2011

Dagens dagis 2.0

Igår fick vi känna på en försmak av Ellas egen vilja. Vi spenderade eftermiddagen med att kasta lite pengar omkring oss på Marieberg och IKEA och Ella sprang runt och lekte och gömde sig och drack äckligt vatten och slog på saker och skaffade sig en liten bula i huvudet och kastade den nyinköpta bollen så den studsade runt bland människors fötter och efter sprang jag som en yr höna. Det är roligt att se hur hon utvecklas och växer och det är bara att vänja sig vid det rörliga läget. Jag får flashbacks från min karriär som barnflicka i Oslo då min minste kille var likadan fast snäppet värre. Jag lärde mig snabbt att alltid ha lite godis i fickan som jag kunde muta honom med när det blev alldeles för jävligt. Att åka tunnelbana med en skrikande 2-åring medan hela Norge tror att jag slår honom är inte roligt så godiset gick åt som smör en solig dag. Stackars barn, stackars svenska barnflicka. Godistricket ska jag dock inte införa i Ellas liv för det var i ärlighetens namn inte speciellt bra. För tänderna.

Idag lämnade jag Ella på dagis vid 9 och hämtade henne vid 11.45. Under tiden hon lekte med sina dagiskompisar passade jag på att storhandla och röja lite här hemma. Hon hade klarat sig fint och även fast hon varit lite ledsen stundtals så räknas dagis fortfarande som en succé. På måndag är det dags för mig att gå tillbaka till jobbet. No more mammaledig. Åtminstone inte än på ett tag.

Häromdagen besökte vi Jennie, Robert och Melvin och Ella var glad hela tiden för hon gillar sin kille. Barnen lekte och de vuxna tryckte i sig varsin semla. Det var mysigt och jag blev återigen påmind om hur mycket mina fina vänner betyder. Framtiden kräver planering.

Igår kväll passade jag på att fixa ihop Ellas dagisschema, klistra och klippa ihop en trygghetsbok åt Ella samt märka hennes kläder så ingen dagiskompis snor med sig hennes kläder hem. Jag hade så kul så jag glömde äta kvällsmat. Dagis är roligt även för mig.

Inga kommentarer: