söndag, januari 23, 2011

Dags att börja jobba igen!

Det är helt sjukt. Galet rent utav. Hur mycket jag än försöker så kan jag inte förstå att jag nu ska vara ledig en hiskeligt lång tid framöver. Jag behöver inte ställa klockan för att skynda mig upp och stressa till jobbet. Jag behöver inte springa upp och ner till tvättstugan på hotellet för att handdukarna behöver tvättas. Jag behöver inte gå utanför dörren på en hel dag om jag inte vill. Jag jobbade sista dagen igår och inte ens när jag tömde mitt skåp och fack så verkade det rimligt att jag inte kommer tillbaka på måndag. Mina hotellkollegor kommer klara sig utmärkt utan mig, men vad jag ska hitta på dagarna i ända återstår att se. Jag kommer sakna väl valda delar av hotellet, gulliga stammisar som har delat med sig av sina förlossningserfarenheter och visat bilder på sina barn. Och lönen. Jag kommer att sakna lönen. Nu ska jag dock försöka fokusera på att vila upp mig och ladda hjärnan med positiva tankar för snart trillar vår bebis ut.

Så lät det 3 oktober 2009 och det känns som igår. Jag kommer ihåg när jag skrev det, jag kommer ihåg när jag klev utanför dörrarna på hotellet, tog ett djupt andetag och gick mot bilen. Jag kommer ihåg allt sådant. Jag minns att det var skitjobbigt att ha bebis de första månaderna och jag kommer ihåg när det vände. När hon tittade på mig och log och fick mig att känna mig behövd på fler sätt än bara för att värma mat och byta blöja. Nu är mammalivet det bästa livet någonsin. Och förmodligen kommer jag bli en mycket bättre mamma när jag får umgås med andra människor och längta ihjäl mig på dagarna. Det kommer gå fort hem i fortsättningen. Jag ska köra mitt fortaste.

Helt plötsligt såhär på kvällskvisten kom ångesten över mig. Det har känts hyfsat lugnt, fram tills för en stund sedan. Närmare bestämt när jag ställde väckarklockan på 5.30. Det är tidigt. Jag som vill ligga i sängen och gosa med finaste dottern till 7 och då kolla på klockan och vara nöjd för man fått lite sovmorgon. Allt innan 6.30 är ett misslyckande men jag antar att man får omvärdera allting en smula nu. Det är dags för nya tider nu.

Inga kommentarer: