måndag, januari 03, 2011

Sömnproblem deluxe

Vad jobbigt det är när ens lilla hjärta inte kan sova på natten. Ella har väl i ärlighetens namn krånglat till och från med sömnen sedan födseln och nu är vi inne i en dålig period igen. Jag letar alltid desperat efter orsaker och anledningar och nu har jag bestämt mig för att det är tändernas fel. Ella har varit en hejare när det gäller att producera tänder för det är snart fullt i hennes mun och jag kan bara tänka mig hur det måste kännas i hennes stackars tandkött. Inatt vaknade hon flera gånger och tillslut fick hon flytta över till vår säng. Väl där snurrade hon runt som om en flock myror hade flyttat in i pjamasen och kunde inte komma till ro. Själv låg jag och balanserade på kanten och gjorde mitt bästa för att vara lugn och snäll och sövande, med blandat resultat. Tillslut åkte vällingflaskan fram i brist på idéer och efter den var det äntligen godnatt. Hon somnade med sitt ansikte på mitt och även fast det var obekvämt så var jag bara så glad att hon äntligen kunde få somna. Hon vaknar lätt och har svårt att somna om och det är mitt fel. Där är hon verkligen min dotter för jag är exakt likadan. Och jag har inga nya tänder att skylla på. Jag är bara jäkligt dålig på sömn.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Usch det är inge roligt med barn som inte vill sova. Jag hade en med magknip inatt. Men sen när han väl somna så har han sovit som en stock.

Darya sa...

Lily är också i en kass sömnperiod för tillfället. Jag har slutat leta anledningar och tänker bara att det är en fas som förhoppningsvis går över snart. Hon somnar inte förrän 21 på kvällarna trots att vi försöker natta henne från 18. Sen vaknar hon flera gånger och ibland får hon komma över till oss, då ligger hon och rullar runt och jag kan inte sova... Men men. Det går nog över snart :)

Lina sa...

Det där med att balansera på kanten av sängen har man ju blivit expert på, haha! :)

Amanda sa...

Om det är någon tröst har Nelia haft problem med sömnen ända sedan födseln. Efter kolikperioden då hon alltid sov hos oss, har det varit svårt att få henne att sova själv. Det funkar fint på dagarna, men om kvällarna sover hon väldigt oroligt och vi får riktigt gå på nålar och vara framme och natta om henne flera gånger för att hon ska kunna sova själv, så ofta slutar det med att hon sover hos oss istället.