söndag, juli 10, 2011

En nyvaken söndagsmorgon

Mamman och pappan är åter ensamma såhär på söndagsmorgonen. Johan sover och jag har rullat ur sängen och hamnat i soffan. Det är så tydligt att någon saknas när denna någon inte är hemma. Viktigt att notera är att detta inte på något sätt ska bli någon vana, Ella ska inte sova borta varje helg. Denna vecka har dock inte bjudit på speciellt mycket sömn för min del så både jag och Johan kände att hon nog får det roligare hos en farmor som orkar leka tills hon stupar än hemma med två slagna hjältar som halvsover i soffan. Hon är så stor nu så det där med att leka, liggandes i soffan är inget hon köper längre. Nu ska det springas och hoppas och studsas och aktiveras ordentligt och det kräver en hel drös med energi. Nu har jag fått sova ikapp en smula och det tackar jag och bockar för. Imorgon är det dags för jobb igen och det får gå fastän det där med pappaledighet låter skönt. Johan och Ella busar hela dagarna och även fast jag också vill vara busledig så inser jag att det är bra för dem att få umgås på tu man hand. Jag har ju för sjuttsingen varit mammaledig i en hel jäkla evighet så det är inte mer än rätt att det nu är dags för Johan. I en månad är det rätt.

Idag blir det lek i Kumla och vi har längtat som tokar sedan sist. Ella har lovat att hon inte ska slå sin kille så mycket för han blir så ledsen då. Inte heller ska hon nypas eller dra honom i kläderna. Det har vi tummat på.

I fredags spenderade jag några timmar tillsammans med Lova på stan. Utan barn. Jag fick titta mig över axeln flera gånger för det kändes som jag måste ha glömt en liten kärlek någonstans. Vi hade supermysigt och det är onekligen nyttigt för själen att få komma iväg en stund själv. En favorit i repris snarast tycker den nyvakna fröken bakom tangentbordet.

Min lilla dator har för övrigt landat i familjen och tagit oss med storm. Vilken fin liten grej han är. Genast så är det roligare att skriva för den här kan man ta med sig precis överallt. Att det här inlägget är skrivet från soffan är ju en tillfällighet. I framtiden kan det komma halvt obehagliga rader från sovrummet, badrummet eller balkongen. Huvudsaken de kommer.

Inga kommentarer: