onsdag, januari 09, 2013

En fattig student

Nu är det dags. Dags för det stora avslöjandet som ingen direkt har väntat på men som jag har tänkt på konstant sedan jag bestämde det. Förändringens vind blåser genom hushållet. Det är nämligen så att jag ska testa på det här med att vara student. Igen. Jag har ju pluggat tidigare, men nu tänkte jag utmana mig själv riktigt ordentligt genom att studera OCH vara mamma samtidigt. Jag kommer att plugga heltid på distans från Högskolan Dalarna med start om några veckor. Jag räknar med att Lukas samarbetar duktigt och låter mamma sitta vid datorn lite då och då. Det kan bli svårt och det är jag väl medveten om, men jag gör ett försök. Man måste satsa för att vinna. Johan kommer att få hugga i mer här hemma och diverse släkt och vänner kanske får hoppa in om en redovisning gör så att jag behöver underhållning till Lukas några timmar. Eftersom jag fortfarande är mammaledig så sparar jag en termins studielån och kan på så sätt känna av om det här är något för mig innan det börjar kosta mig något. Om jag ångrar mig så går jag tillbaka till hotellet till hösten. Det kommer vara tufft denna första termin eftersom Lukas är hemma men i höst börjar ju han på dagis och då blir det förhoppningsvis lättare att umgås med datorn. På det här sättet får barnen en mamma som är hemma på kvällar och på helger. En fattig mamma med näsan i böckerna måhända, men jag är ändå där. Vad jag ska bli? Lärare för årskurs 1-3 och Förskolelärare är tanken. Mitt mål är att jobba inom skolan, men det känns bra att även ha förskola eftersom det då finns fler jobb att söka. Jag ser fram emot att få jobba med barn, att få fånga upp de barn som är så blyga som jag var och att få ge alla en bra start i skollivet. Jag riktigt längtar ut i skolan. Det känns som ett gott tecken och jag hoppas på att jag fixar det.

Huset då. För någon som bygger hus så känner jag mig tyst som en mus. Jag borde skriva och berätta alla framsteg och vara glad och förväntansfull. Det är jag också förvisso, men framstegen har uteblivit eftersom byggfirman som var anlitad av LB-hus gick i konkurs. Såklart. Det räcker med att jag är där och plitar ner min namnteckning på ett kontrakt så går företaget i konkurs. Nu påverkar inte det här oss eftersom vi fortfarande har kontrakt med LB-hus, men det har gjort att bygget har stått stilla i väntan på nya gubbar som kan snickra. Eller tanter för den delen, här dömer vi ingen. NU har det kommit igång igen så kanske kan det komma mer uppdateringar framöver.

1 kommentar:

Unknown sa...

Det kommer nog gå bra med pluggandet, en kompis till mig pluggade heltid på distans och födde två barn på ungefär ett år och tog just inget större studieuppehåll och hade bägge barnen hemma så känn ingen press nu=) Kram