tisdag, februari 12, 2013

När ska du börja plugga på riktigt?

Det var väldigt vad tiden går fort när man fyller dagarna med studier, hemmaliv och ett och annat husbygge. Fort går det och om jag inte hade haft en kalender så hade jag inte haft någon koll på vad jag egentligen pysslat med de senaste veckorna. Men såklart har jag en kalender. En kalender som det räcker med att jag ska slå upp för att jag ska gå igång lite. Ordning och reda är min melodi. Den här veckan står det träning, lägenhetsbesiktning, massor med plugg, föreläsning, humöte, möte med kommunen, redovisning, seminarium och förhoppningsvis lite umgänge med goda vänner. Man kan bli stressad för mindre, men jag fungerar ju faktiskt bra mycket bättre med saker att göra än när livet är totalt blankt. Då blir jag också blank och apatisk och en sjukt tråkig mamma.

Igår träffade vi ett gäng karlar i vårt framtida hus för att disskutera hur det egentligen går. Skönt att ordning på saker och ting och nu får de jobba på så att vi kan flytta in om tre månader. Jag väljer att inte använda alltför hårda ord om byggarna som har strulat till förbannelse. Inte nu iallafall, eventuellt kommer de hårda orden att leta sig fram när huset är klart. Såvida de inte skärper till sig från och med nu. Det här med att bygga hus är ingen dans på rosor, det gäller att hänga med och låtsas förstå och att aldrig lita på byggare. Typ. Men fint blir det och jag längtar tills jag får ta mitt pick och pack och flytta in.

Ella har kommit in i en period som innebär att hon vägrar sova på kvällarna. V.Ä.G.R.A.R! Hon studsar runt och skriker och gnäller och kastar nallar och hämtar nallar och sparkar av sig täcker och gnäller för att täcket är borta och och och och. Det tar knäcken på den rara mamman och jag hoppas att perioden Vägrasova är snabbt övergående. Jag har inte psyke till att hesta upp mig varje läggning och jag har ingen lust att avsluta varje dag med bråk och tårar. Någon ordning får det vara.

I helgen jobbade jag och finaste Johanna på Fest- & Bröllopsmässan för svärmor Martas företags räkning. Riktigt trevligt var det och den där mässgenen i mig kom fram. Jag älskar massjobb!

Jag har fått frågan några gånger den senaste tiden om "jag ska börja plugga på riktigt i höst när Lukas börjar dagis". Ok. Jag tar det från början. Att plugga på distans är sjukt mycket på riktigt. Den enda skillnaden är att jag slipper ta mig fram och tillbaka från Universitetet några gånger i veckan. Jag ser föreläsningar på nätet, jag träffar mina studiekamrater och lärare på nätet och jag lämnar in uppgifter på nätet. Tänk 2013.

Inga kommentarer: