söndag, februari 24, 2013

Tenta imorgon

Jag må vara partisk, men han är den sötaste killen jag vet
Imorgon smäller det. Imorgon vankas det tenta. Hade det varit för några år sedan så hade jag förmodligen varit riktigt nervös just i detta nu. Jag hade suttit med alla böckerna i ett virrvarr omkring mig och strukit under och skrivit små lappar. Den här helgen laddar jag upp genom att leka järnet på Lek & Buslandet, besöka mitt hus, fika hos mina föräldrar, gå på bio med Ella, Anna och Vilgot och kolla på skidor. Jag hinner knappt ens öppna en bok och om det förbereder en succé eller ett misslyckande får jag återkommer till imorgon efter klockan 17.00. Det är svårt att förbereda sig för en hemtenta när man dels aldrig har haft någon liknande och dels inte har haft någon tenta under denna utbildning tidigare. Jag vet inte hur det kommer vara upplagt. Jag vet att jag har hyfsad koll på litteraturen och jag vet att jag har sett alla föreläsningar (även om jag i ärlighetens namn somnade under en av dem). Men det här med att vara nervös, det har jag lagt av med. Jag hoppas känslan håller i sig och jag blir lika förundrad varje gång jag kommer på mig själv med att vara lugn. Jag som brukade hetsa upp mig för det mesta och i princip alltid ha en klump i magen när det handlade om redovisningar och prov. Klumpen är borta. Jag tror att det är livet som har kommit ikapp mig. Jag har insett att det faktiskt inte är hela världen om jag säger fel på en redovisning, det finns så ofantligt många värre saker som kan hända i livet. Med detta vill jag dock inte säga att jag skiter i hur det går på tentan för självklart vill jag lyckas bra. Jag vill alltid lyckas bra och jag kommer att göra mitt absolut bästa och jag kommer att sitta med skiten tills den är dags att lämna in. Vad jag menar är bara att inställningen är skönare och livet består av mer än detta.

Lek & Buslandet igår var en julklapp till Johans tre kusiner och jisses vad Ella lekte med dem. Det finns ingen bättre känsla än att se sitt barn så otroligt lycklig och se att hon klarar mer än både hon och jag tror. Hon börjar bli stor nu.

Den här veckan har vi slutat med blöja. Jag skriver VI för det blir lätt så, det är ett gemensamt projekt i familjen. Ella har klarat det galant och jag tror att allt hon behövde var en liten knuff i rätt riktning. Hon kan vara en smula lat, min fina tjej.

Jag riktigt saknar dagis redan. Nu kommer ju Ella att fortsätta gå där tills sommaren även fast vi förhoppningsvis flyttar i slutet av april, men ändå. Jag har besökt diverse förskolor i Kumla och de är trevliga, men inget är som Ekängen där Ella går nu. Inga fröknar känns så genuina som Marie, Inga och Catharina. Världens bästa är de! 


Världens bästa dagis! (taget från Ellas fönster)

Den finaste Pippi Långstrump i världen!

Inga kommentarer: