tisdag, juli 16, 2013

Möhippa!

Det må låta en aning löjligt men jag mår på riktigt jäkligt bra när jag får planera, styra och fixa. Det kan möjligen vara skönt att någon gång få släppa kontrollen och bara flyta med men om jag får välja så vill jag gärna ha koll. Det har även visat sig såhär i efterhand i mina yrkesval. Jag vill alltid vara den som folk frågar istället för att vara den som frågar. Ingen värdering för övrigt i det och alla är vi olika, men sådan är jag. Jag har sista tiden haft fullt upp med att planera något stort som jag har fått hålla hemligt. I lördags var det nämligen dags för Jennies möhippa! Min finaste, allra bästaste Jennie ska ju gifta sig i augusti och vi var ett härligt gäng som ville göra hennes dag fantastisk. Hon fick starta dagen genom att vakna (det brukar vara en stabil början) och inse att hon en kvart senare skulle befinna sig på Ica iklädd diverse konstiga kläder. Väl där fick hon handla bröd och bli uppropad i högtalarna. Hon var dock en smula för snygg i peruken men det lös ändå möhippa om henne. Åtminstone när vi flög fram och överraskade henne, en ensam tjej iklädd peruk och knasiga kläder en lördagsmorgon kan ju annars ganska lätt förväxlas med någon tok. Dagen fortsatte med champagnefrukost och lära-känna varandra lekar och sedan bilfärd in till Norra Bro där vi skulle trekampa. Till saken hör att sommaren bestämde sig för att grilla oss ordentligt och graderna visade asvarmt. Jag var sämst på Gladiatorkamp eftersom jag saknar allt som kan liknas vid balans. Blinde man var vi alla grymma i och när det handlade om Sumobrottning fick jag iallafall vinna mot huvudpersonen. Svettiga och snygga begav vi oss mot stan för att äta rå fisk till lunch. Vägen dit kantades av uppdrag av varierande karaktär men alla på lagom nivå. Väl framme på East West blev Jennie påhoppad av Brad Pitt och Jonny Depp som såg otäcka ut men som såklart hörde till och visade sig vara Jennies goda vänner från långtbortistan (Stockholm och Nyköping). Fisken smakade prima och efter ett vätskestopp vid bilarna så relaxade vi ett par timmar. Fast egentligen så innebar relaxa att vi låg och glassade i solen istället för att hänga inne på relaxen. Det var galet skönt att kunna koppla bort alla barnskrik och bara njuta. Tiden gick fort och nästa punkt på agendan var bowling på Pitchers. Roligt på alla sätt och vis och hör och häpna, men jag vann totalt. Och de andra var överhuvudtaget inte alls väldigt berusade. Jag bara var bäst och det har nog aldrig hänt förut. Vi åt supergod mat på samma ställe och när några droppade hemåt så trillade fem tappra damer in på Strömpis. Där har man ju luftat dansbenen både en och två och hundraarton gånger tidigare så det kändes kul att vara där igen. Tusen, miljoners tack alla fina raringar som var med och gjorde dagen galet bra! Jag tror vi lyckades ordna det ungefär precis så som bruden önskade.
Ellas nya hobby är att hämta in posten. Vi är alla olika..

Idag tog familjen det stora beslutet att bli en till. Vi har länge saknat den där sista pusselbiten så idag gjorde vi slag i saken. Vi har åter blivit med digitalkamera och jag är så lycklig.

Igår gjorde jag, Johan och en miljard andra sommarsvenskar Ullared osäkert. Det var folk överallt men gick ändå hyfsat att ta sig fram. Man fick vässa armbågarna och fästa blicken framåt helt enkelt. Som vanligt så hittade vi både det ena och det andra och det enda tråkiga var väl att jag var så less på slutet så jag hade kunnat lagt mig vid handdukarna och självdött. Jag hoppade det och stegade istället mot bilen. Idag har vi packat upp och jag har inte hittat något köp som jag ångrar idag. #Nöjdmenfattig.

Och japp, jag sitter i vårt kontor/pysselrum och skriver. Första men knappast sista gången. Här lär jag häcka en hel del i höst när det vankas skola. Det ska nog gå fint.

Syskonen skapar tillsammans.

Inga kommentarer: