måndag, december 23, 2013

Dan före dopparedan

Dagen före julafton har så länge jag kan minnas varit en av mina absoluta favoritdagar. Den är så fylld av förväntan och förhoppningar och knappast något är bättre än att vänta på något gott. När väl julkarusellen startar imorgon så brukar det gå snabbt och helt plötsligt sitter man där bland skinkor och knäck och undrar vad som hände. I år har vi julafton hemma hos oss och det känns så bra att äntligen kunna bjuda hit folk utan att behöva trängas. Förra året satt vi i startgroparna för flytt (som visserligen skulle hända ett halvår sedan visade det sig) men i år har vi landat. Visst att det fortfarande finns kartonger att packa upp och skruvar att skruvas i här och var, men det är ändå så otroligt mycket hemma. Huset kom och tog oss med storm så att få fira den första julen i huset känns galet bra. Barnen somnade snabbt och jag riktigt längtar efter att få komma upp imorgon och se deras min när de ser paketen under granen. Om jag är förväntansfull så kan jag bara ana hur de känner. Eller i alla fall hur Ella känner, Lukas är en aning för liten för att greppa julkonceptet.

Det går fort när Lukas är i farten så då blir inte bilderna bättre än såhär.
Att säga att skolan bjuder på jullov är att ta i, men jag har gett mig själv några dagars ledighet. Jag har en rapport som ska lämnas in i början på det nya året, men det får bli ett senare bekymmer. Praktiken kom och såg och tog slut och jag saknar barnen. Tänk vad man lär sig när man är ute på fältet, det är då man på riktigt ska suga upp all kunskap som behövs senare i karriären.

Häromveckan stod det gympa på schemat och vi slog rekord i antal familjer - hela åtta stycken. En hel flock med ungar röjde bland redskapen och det var trevligt i massor. Jag hoppas vi kan hålla i den här aktiviteten och att fler än jag uppskattar den.


Nästa år måste det bli skärpning på mat- och träningsfronten. Har ni hört den förut? Jag brukar ju köra små korta ryck där jag äter bra och rör på mig. De där korta rycken brukar bli just det - korta. Jag måste hitta någon bra medelväg för en sådan som mig som gillar mat och godis och som inte riktigt kan prioritera träning framför umgänge med familj och vänner. Eller framför en kväll framför tvn för den delen. #livsnjutare
Det får bli ett senare huvudbry - nu är det dags att njuta av julen.

Inga kommentarer: