söndag, december 08, 2013

Matematikveckor


Så kom den då. Vintern. Ute ligger det snö överallt och inne är det snöslask i hallen. Precis som sig bör så här års. Jag håller god min inför barnen, men inom mig så måste jag återigen erkänna att det här är inte min grej. Inte. Någonstans. Det är vackert och det är ljust och det är julstämning - så långt sträcker jag mig och instämmer. Men det är kallt och det är blött och det är bökigt och det är livsfarligt halkigt. Och så ska det ju vara, det är ju ändå december. Snön kan få ligga kvar januari ut och sedan tar vi vår. That is om jag får bestämma, vilket jag förmodligen inte får.

Imorgon börjar matematikveckorna på praktiken. Två veckor där jag ska leda matematikmoment för klassen som håller tummarna för att jag kan ett och annat om volym och subtraktion. Och ett och annat kan jag. Efter den här höstens matematiktentor får jag väl ändå klassa mig själv som inte helt skitdålig, även fast jag har långt kvar till att vara bra på att räkna. Jag hoppas bara på att jag ska kunna förmedla kunskapen och inte röra till det i huvudet som jag brukar göra när det är siffror inblandade.

I torsdags sa vi tack och hej till gymnastiken för denna gång när Ella hade julavslutning. En kan ju inte annat än att bli lite stolt när min älskade fyraåring studsar runt och flyger över hinder och går balansgång högt över marken. Tuffa tjej, vad du är duktig.

1 kommentar:

Unknown sa...

Bara för att jävlas så är väl snön kvar till slutet av april, bara för att.